Pražské Quadriennale nabídne inspiraci pro profesionály i zážitky pro široké publikum

Mnozí čeští kritici i diváci vzhlížejí s obdivem k inscenacím na světových divadelních scénách. Přitom jejich tvůrci jezdí často za inspirací do Prahy. Alespoň jednou za čtyři roky – na Pražské Quadriennale (PQ). A spolu s režiséry, scénografy nebo kostýmními designéry tak činí další tisíce příznivců současného divadla a vůbec umění z celého světa.

PQ mají oprávněně spojené se zážitky, novými vjemy, emocemi, technologickými novinkami, odvahou i neotřelostí, progresivními teoriemi, stejně jako všudypřítomnou tvůrčí energií. Kreativní exploze spojená letos již nejen s divadlem vypukne v české metropoli 16. června a její vlny se budou do pražských ulic, náměstí i jednotlivých budov šířit do 26. června. Podle odhadu pořadatelů by měla přilákat na čtyřicet tisíc diváků a návštěvníků a dotkne se výrazně i obyvatel a návštěvníků centra města.

„V programu letošního PQ si vybere úplně každý. Pro divadelní profesionály jsou připraveny desítky jedinečných a odborně přínosných akcí, pro širší publikum chystáme zábavné a spektakulární projekty. Pamatujeme i na rodiny s dětmi nebo školy,“ říká Daniela Pařízková, výkonná ředitelka Pražského Quadriennale 2011. A umělecká ředitelka Sodja Lotker dodává: „Nabízíme divadlo a současné umění jinak a v mnoha různých formách, často mimo obvyklé kamenné prostory a ve většině případů naživo za výrazného zapojení diváků.“ Celkem program tvoří pět hlavních sekcí a nabídne na desítky akcí s účastí jednoho až pěti set performerů.

Jedním z cílů letošního, již dvanáctého Pražského Quadriennale je dokázat expanzi scénografie: ta totiž hraje stále významnější úlohu nejen v soudobém divadle, ale díky práci s prostorem i výtvarné stránce také v  současném vizuálním umění, architektuře, módě či video artu. Dokázat vzrůstající význam scénografie v umění přijede do Prahy řada renomovaných tvůrců: zřejmě nejvýznamnější současná scénografka a spolupracovnice režiséra Christopha Marthalera Anna Viebrock, dvojice vizuálních umělců Ilya a Emilia Kabakovovi, choreograf a tanečník Josef Nadj, americký sociolog Richard Sennett, architekti Arata Isozaki a Charles Renfro, opěvovaný divadelník Romeo Castellucci ze souboru Societas Raffaelo Sanzio, maďarská formace Krétakör v čele s režisérem Árpádem Schillingem či světoznámá režisérka Claudia Bosse.

Pražské Quadriennale pořádá Ministerstvo kultury ČR a realizuje Institut umění - Divadelní ústav. Generálním komisařem PQ 2011 je významný slovenský scénograf Boris Kudlička. Veškeré další informace na www.pq.cz.

Hlavním epicentrem Pražského Quadriennale se stane Veletržní palác, kde vyrostou na téměř 10 000 m2 pompézní prezentace více než šedesáti zemí a regionů, které představí ty nejzajímavější divadelní projekty posledních let. „Nepůjde však o statickou prezentaci; naopak – expozice se budou stále měnit, a to i díky zásahům samotných návštěvníků. Ti si budou moci jednotlivá scénografická prostředí nejen prohlédnout, ale i poslechnout, osahat, vstoupit dovnitř a cele se do nich ponořit,“ říká Pavla Petrová, ředitelka pořádajícího Divadelního ústavu - Institutu umění a Pražského Quadriennale.

Na programu Sekce zemí a regionů je i celá řada představení a performancí (například Nový Zéland plánuje devítimetrové „provaziště“, jež se bude měnit každou hodinu zásahy zúčastněných umělců a designérů), přednášek (Finsko svou prezentaci pojalo jako kontinuální minifestival praktických ukázek i přednášek dokazujících interdisciplinárnost performance) anebo nápaditých instalací – namátkou Kanada udiví návštěvníky elektronickým divadélkem s 24 plošinami, 60 motory a robotizovanými předměty, které sestavil vědecký tým. Vizuálně neméně atraktivním slibuje být příspěvek Srbska, které v rámci přiblížení „živých“ principů aktuální umělecké tvorby a divadelní produkce využije holografické systémy a audiovizuální technologie.

Ekonomicko-antropologickou rozmanitost současného, často politicky angažovaného umění na severoamerickém kontinentu vylíčí expozice USA. Američtí kurátoři kladou jeho důraz na divadelní projekty a performance, jež programově reflektují nejaktuálnější témata – veřejný dluh, ekologické a přírodní katastrofy nebo náboženský fanatismus. K tématu prostoru ve všech jeho podobách a interpretacích se bude vázat prezentace Polska. Na symbolickou bílou krychli, představující rámec vnímání uměleckého díla, budou moci návštěvníci (o něž jde v polském konceptu především) libovolně reagovat – a jejich komentář třeba i v podobě poškození zdi bude podle autorů nejpříhodnějším způsobem prezentace tohoto uměleckého díla. Českou republiku bude zastupovat projekt divadelní dramaturgyně Marty Ljubkové a scénografky Andrey Králové, na kterém se podílí umělci jako Daniela Klimešová, Jan Štěpánek, Jana Preková, Tomáš Bambušek či Michal Pěchouček.

Vlastní prezentaci některých zemí doplní ve Veletržním paláci zastoupení v sekci Extrémní kostým. Návštěvníci budou moci obdivovat například kostýmy vytvořené z ledu, neoprenu, odpadků, podprsenek či nábojnic. Jeden z kostýmů bude možné dokonce ochutnat. Kostýmy si často pohrávají s lidským tělem, deformují jej, odhalují... Návštěvníci se mohou těšit mj. na výtvarné performance takových umělců, jako jsou Misha Le Jen, Pat Oleszko, Achim Freyer či Pawel Althamer, s jehož kostýmy se setkáme přímo v pražských ulicích.

K prezentaci samotných kostýmů dodává kurátorka této sekce Simona Rybáková „Jednotlivé kostýmy, objekty, záměrně vytrhujeme z jejich původního prostředí, neboť není naším jediným cílem vidět jejich funkci v originální akci. Spíše zastavit dramatický čas, ve kterém žijí, a ukázat divákům detail, formu i prožitek, který se při živé akci může přehlédnout nebo v jevištním toku projde příliš rychle.“ Vystavené kostýmy doplní řada fotografií a videí ilustrujících jejich užití.

Veletržní palác, jehož interiér pro Pražské Quadriennale přetvoří progresivní polské architektonické studio WWAA (zaujalo již řešením polského pavilonu na světové výstavě EXPO v Šanghaji) a generální komisař PQ 2011 Boris Kudlička, nabídne také prezentaci nejmladší generace umělců v rámci Studentské sekce. Studenti scénografie, divadla, vizuálního umění, architektury či designu z více než dvou set uměleckých škol po celém světě budou v živém prostředí nejen vystavovat, ale i tvořit, přetvářet a performovat.

Nebude chybět ani program pro nejmenší návštěvníky PQ dětem. Pro děti, žáky i studenty se stane procházka po jednotlivých expozicích dobrodružnou výpravou kolem světa, v rámci které se zábavným a interaktivním způsobem seznámí s tvorbou jednotlivých zemí. Navíc mohou děti jednotlivé expozice hodnotit. Nechybí ani tvůrčí dílna, v níž si budou nejmladší účastnící moci vyrobit vlastní exponát - kuriozitu a přidat ji do společné instalace.

V hlavním centru PQ bude soustředěn dále program přednášek diskusí a rozhovorů s předními umělci či teoretiky nejrůznějších oborů. Cílem je vytvořit živé centrum pro kreativní a fundovanou diskusi o scénografii, světleném a zvukovém designu, kostýmním návrhářství apod. O své zkušenosti se podělí například scénografka a kostýmní návrhářka Es Devlin, která mimo jiné spolupracuje s Pet Shop Boys či Lady GaGa, scénograf Jan Pappelbaum, filmový architekt a výtvarník Mark Friedberg, spolupracovník režisérů jako Jim Jarmusch či Wes Anderson, režisér a zakladatel souboru Societas Raffaelo Sanzio Romeo Castellucci, ředitelka souboru Hotel Pro Forma Kirsten Dehlholm anebo umělecký ředitel Muziektheater Transparant Guy Coolen.

Nepřehlédnutelná bude živá výstava na piazzettě Národního divadla projektu Intersekce: Intimita & spektákl, která v labyrintu 30 boxů nabídne intenzivní zážitky v oblasti současného divadla a umění. Intersekce odvádí divadlo z divadelní scény a umožní divákům vstřebat jej jinak, než je převážně zvyklý. Nabídne lekce tanga, výtvarné dílo ze svatebních šatů, zpívající sochy a sekvence divadelních i tanečních představení, zvukové instalace a projekty zahrnující video art, světelný a zvukový design, módu či výtvarné umění.

Mezi největší hvězdy, jež pro piazzettu Národního divadla chystají speciální projekty, patří rusko-americká umělecká dvojice Ilya a Emilia Kabakovovi, jejíž tvorbu charakterizuje fůze každodenních témat a konceptuálního přístupu ve výtvarném umění a divadle. Pozornost přitahuje nesporně i britský umělec a spisovatel transformující jazyk do vizuálních materiálů Nathaniel Mellors, jehož práce byly vystaveny mimo jiné v Tate Britain v Londýně či Stedelijk Museum Amsterdam. Světové renomé předchází rovněž respektovaného tanečníka a choreografa Josefa Nadje, jehož tvorba se vyznačuje přirozeným prolnutím tance, divadla a výtvarného umění.

Do Prahy se vrátí scénografka Monika Pormale či režisér a scénograf Brett Bailey, kteří zastupovali Lotyšsko, respektive Jihoafrickou republiku na posledním Quadriennale v roce 2007 a budou také členy letošní mezinárodní poroty. Českou republiku bude vedle fotografa Bohdana Holomíčka reprezentovat jeden z nejuznávanějších tuzemských všestranných umělců, jenž díky tématům, rukopisu a uhrančivé atmosféře svých maleb pronikl do předních domácích i světových sbírek – Josef Bolf. Pro Intersekci připravuje projekt Sklad/Storage kombinující instalaci, video i performativní akci.

Piazzetta se díky unikátnímu architektonickému prostředí, jemuž vtiskl podobu izraelský architekt a scénograf Oren Sagiv, stane po Veletržním paláci druhým hlavním centrem letošního Quadriennale a rovněž novým místem setkávaní Pražanů i návštěvníků hlavního města. Nedílnou součástí je totiž také bar a noční kino.

Stejně jako v roce 2007 změní i letos Pražské Quadriennale podobu a život centra české metropole. Spektakulárních akcí na pražských frekventovaných místech i v objektech, jež jsou za normálních okolností nepřístupné, nabídne PQ hned několik. Intervence pro 500 performerů the tears of stalin (stalinovy slzy) z dílny slavné německé režisérky Claudie Bosse, která se uskuteční v Pařížské ulici. Maďarský soubor Krétakör se s první částí Trilogie Krize:  jp.co.de usídlí v bývalé tiskárně Rudého práva. Opera Národního divadla se nastěhuje do bývalé vývařovny v areálu Psychiatrické léčebně Bohnice s operou Philipa Glasse Les enfants terribles pod režijním vedením Alice Nellis. Do dalších projektů v ulicích Prahy se zapojí umělci jako Tomáš Svoboda, Jan Lepšík, Jan Komárek, umělecká seskupení Handa Gote a Stage Code.

Součástí PQ bude i dočasná Galerie2, kde vystavující umělci mají tento prostor k dispozici vždy po dobu 24 hodin – každý den tak návštěvníky čeká vernisáž i dernisáž, kdy každý vystavující umělec bude reagovat na předchozí instalaci. Do projektu se zapojí například Tomáš Vaněk, Pavla Sceranková, Dušan Záhoranský či Vasil Artamonov/Alexey Klyuykov. Do ulic expandují i studentské projekty s názvem Šest jednání pod vedením osobností jako Rolf Abderhalden, Tomáš Žižka, Pavel Štourač, Louise Ann Wilson, Fiona Watt a Roma Patel. Na Jungmannově náměstí se během PQ představí přes čtyři desítky uměleckých škol.

Architektonické sekce nese výmluvný podtitul Divadelní prostor přítomný a budoucí a zahrnuje výstavní část i výzkumnou laboratoř. Ty mají společného jmenovatele, kterým je krize současné divadelní architektury a prostoru pro divadlo. Výstavní části architektonické sekce se zúčastní na tři desítky zemí z celého světa, které budou prezentovat realizace z posledních let, projekty, které spatří světlo světa až po PQ či čistě teoretické vize prostoru pro současné divadlo či umění. Nepřeberné množství variant toho, jak může vypadat prostor pro divadlo, zde ukáže například polská prezentace, jejíž tvůrci představí divadelní prostor spíše jako „zdivadelňované místo“ sdílených příběhů a zkušeností lidí.

Naopak nuance chodu funkčního kulturního centra, Municipal Theatre v Amsterdamu, kombinující v sedmi sálech s kapacitou 5 000 návštěvníků současné divadlo s projekcemi filmů, přiblíží Nizozemci. K legendární škole a stylu Bauhaus odkáže německá expozice. Kanaďané se zaměří na pozoruhodnou architekturu dočasné venkovní scény The Opéra-pallete, tvořené z palet a přepravek. Slibný projekt věnovaný divadlu na ulici a prostorům pro performery mimo jakýkoliv systém veřejné podpory připravuje Chile.

Sekce je zároveň strukturována jako výzkumný prostor – Pražská křižovatka se promění v laboratoř a vytvoří platformu pro setkávání diváků s významnými světovými architekty a teoretiky. 

V bezprostředním sousedství piazzetty, na Nové scéně Národního divadla, najde svou základnu projekt Světlo a zvuk. Vznikne zde inspirující prostředí zaměřené na současný světelný a zvukový design – oba obory budou přiblíženy coby základní stavební kameny současné divadelní produkce. Expozice světelného designu divákům představí práce dvaceti pěti světově uznávaných výtvarníků včetně Jennifer Tipton, Jeana Kalmanna, Enrica Bagnoliho a Willieho Williamse. V rámci projektu pak proběhnou zvukové prezentace a přednášky předních zvukových a světelných designérů - například Hanse Petera Kuhna, Scannera, Toda Machovera, Olafa Wintera či Felice Ross.

„Význam scénografie, světelného a zvukového designu v současné divadelní produkci stoupá, a to i díky stále dokonalejším technologiím. Tyto složky expandují do všech divadelních žánrů, včetně opery. Tyto ´vizuality´ se stávají plnohodnotným a sofistikovaným nositelem tvůrčího sdělení,“ vysvětluje generální komisař Boris Kudlička, který je spoluautorem tohoto projektu.

Už 27. května začne v Galerii Jaroslava Fragnera výstava s názvem Světlo a prostor. Ve spolupráci s londýnským Victoria & Albert Museum bude představen průřez profesním i osobním životem jedné z nejvýznamnějších postav světové divadelní scény 19. a 20. století, Edwarda Gordona Craiga.

O pár desítek metrů dál, v budově DAMU, se soustředí více než dva tisíce studentů a pedagogů, kteří se zapojí do řady scénografických tvůrčích dílen, v nichž se zaměří na témata a formy, které umělecké školy mnohdy opomíjí. Proběhne zde totiž vzdělávací projekt Scenofest určený všem studentům uměleckých škol.

Doprovodný program Pražského Quadriennale PQ+ představí zahraničním i českým účastníkům a návštěvníkům projekty, které svou jedinečností a kvalitou reprezentují českou uměleckou scénu, a to ve všech divadelních žánrech jako je činohra, performance, tanec, site-specific, fyzické a pouliční divadlo. Představeny budou i projekty vznikající v oblasti výtvarného umění, které pracují s novými médii, malbou, instalačním uměním, nebudou chybět scénografické výstavy, hudba či módní přehlídka. Do programu se tak se svými projekty zapojily přední české kulturní instituce - divadla a galerie i nezávislé umělecké formace z Prahy, Brna, Ostravy a dalších míst České republiky.

U příležitosti konání 12. ročníku Pražského Quadriennale byl zpřístupněn unikátní on-line archiv dosavadních 44 let existence této mezinárodní přehlídky. Díky podpoře tzv. Norských fondů naleznou zájemci na adrese www.pq.cz/archive archivní materiály od roku 1967. Stránky obsahují tiskové materiály, například katalogy, a další archiválie včetně rozsáhlé fotodokumentace a audiovizuálních záznamů.

Jednodenní vstupenky na hlavní sekce Pražského Quadriennale stojí 200 Kč, dvoudenní 300 Kč. Snížené vstupné činí 150/200 Kč. Pořadatelé vycházejí vstříc i rodinám: 2 dospělí + min. 1 dítě do 18 let zaplatí za jednodenní vstupenku 400 Kč, za dvoudenní 550 Kč. Nejen s ohledem na program PQ dětem žákovské vstupné zůstává na 30 Kč, což platí pro školní skupinu mezi 6 – 18 lety; pedagogický doprovod má vstup zdarma. Stejně tak na tom budou děti do 6 let. Vstupenky bude možné zakoupit ve Veletržním paláci Národní galerie, v Pražské Křižovatce (kostele sv. Anny) a na piazzettě Národního divadla. Jednodenní a dvoudenní vstupenky bude možné zakoupit již od začátku května v síti Ticketpro.

Pro profesionály a studenty jsou do 31. května otevřené akreditace na www.pq.cz. Profesionálové mohou akreditaci na 11 dní pořídit za 1 000 Kč, studenti za polovinu. Účastníci projektu Scenofest dokonce za 400 Kč. Akreditace budou možné i na místě během PQ, a to za 1 200 Kč, studenti za 800 Kč. Vstupenky ani akreditace se nevztahují na představení a projekty v rámci PQ+ a operu Les enfants terrible v rámci Intersekce. Vstupenky na tyto akce je možné zakoupit v jednotlivých místech konání.