Festival 4+4 dny v pohybu už záhy dokáže přesahy a živelnost současného umění
Divadlo, výstavy, site specific, kabaret a tanec, videoart, ale také poezie, přednášky či nová média – mezinárodní festival 4+4 dny v pohybu se rozhodl vymanit z omezující škatulky divadelní přehlídky a představit návštěvníkům současné umění snad ve všech jeho podobách a formách. 15. ročník festivalu se uskuteční od 15. do 24. října v tradičních prostorách divadla Archa, La Fabriky a Studia Alt@-Hala 30.
Divadlo, výstavy, site specific, kabaret a tanec, videoart, ale také poezie, přednášky či nová média – mezinárodní festival 4+4 dny v pohybu se rozhodl vymanit z omezující škatulky divadelní přehlídky a představit návštěvníkům současné umění snad ve všech jeho podobách a formách. 15. ročník festivalu se uskuteční od 15. do 24. října v tradičních prostorách divadla Archa, La Fabriky a Studia Alt@-Hala 30. Kromě známých pražských uměleckých stagion si i letos organizátoři zvolili za centrálu netradiční pražskou budovu, která na 10 dní ožije kulturou. Srdce festivalu se rozbuší v objektu bývalého Ústředí lidové umělecké výroby (ÚLUV) na Národní třídě 36. „Každoročně se snažíme vtisknout nový rozměr a obsah něčemu bývalému. V tomto případě padla volba na bývalou perlu pražského funkcionalismu od architekta Oldřicha Starého. Zajímavá ovšem není pouze budova samotná, ale především její historie, která je neoddělitelně spjatá s československým uměním,“ říká Denisa Václavová, dramaturg programu připraveného právě pro bývalé sídlo ÚLUV. Programovou linii v ÚLUVu zastřeší site specific projekt Místa činu využívající čtyři poschodí budovy na Národní 36.
Během večerů v Arše, La Fabrice a ve Studiu Alt@-Hala 30 dojde v režii předních domácích i zahraničních souborů na taneční poctu fotbalu, monodrama o životě první manželky Gustáva Husáka, masový hrob společných vzpomínek, heavy metal soap operu nebo vzpomínky na držitele Nobelovy ceny za literaturu, rusko-amerického básníka a esejistu Josifa Brodského. „Pojí-li něco všechna představení, je to současnost – tématu, jazyka, zpracování, technologií… V letošním roce divákům nabídneme jak tragickou reflexi Evropy 20. století a intimní autentickou poezii, tak i neotřelý humor a absurditu,“ doplňuje Pavel Štorek, umělecký ředitel prestižního festivalu 4+4 dny v pohybu.
Podrobný program a možnost rezervace a zakoupení vstupenek na www.ctyridny.cz.
Belgický malíř a architekt Filip Berte představí návštěvníkům festivalu v prostorách La Fabriky základní esenci svého mnohovrstevnatého díla Masový hrob společných vzpomínek. Jedná se o strukturovanou expozici přírodních i městských katastrof, válečných konfliktů, důsledků násilného chování, zkrátka všeho co, ať chceme, nebo nechceme, tvoří naši evropskou kolektivní paměť. Celý projekt nese název Eutopia. Instalace Filipa Berteho je součástí Flemish Performing Arts Focus – Vlámské umění v Praze spolupořádané Institutem umění – Divadelním ústavem.
„Troufalá a hlučná oslava fyzické nevázanosti fotbalu a tance,“ – tak charakterizovaly britské The Times představení Taneční pocta fotbalovému umění, jež bylo po více než deseti letech od svého vzniku znovu „oprášeno“ u příležitosti letošního Mistrovství světa v Jihoafrické republice. A ač není Norsko fotbalovou velmocí, právě odsud s tímto vychváleným představením přijede 15. 10. do Archy skandinávský nezávislý soubor Jo Strømgren Kompani. Z Norska pocházejí také De Utvalgte (Vyvolení). Soubor, který balancuje mezi divadlem a dokumentem, se představí 19. 10. rovněž v divadle Archa s inscenací Stíny, jež vznikla na základě stejnojmenného dramatu od slavného skandinávského spisovatele Jona Fosseho.
O ženách a mužích
Z mnohovrstevnatého programu lze vyzdvihnout například nizozemsko-izraelské těleso Club Guy & Roni, které po úspěšném „ženském“ představení The Language of Walls, přichází tentokrát s jeho „mužskou“ verzí Alpha Boys. Představení 21. 10. v Arše bude satisfakcí pro všechny, kteří vnímají označení metrosexuál jako nového anti-hrdinu. Toto představení slavného souboru je rovněž součástí Festivalu nizozemské kultury NethWorks.cz. Pro změnu akcí Vlámské umění v Praze jsou zastřešeny další dva projekty v Arše. Po dva večery, 16. a 17. 10., se zde v premiéře (!) s performance The Brodsky Concerts / Brodského koncerty představí belgický tandem Kris Defoort - Dirk Roofthooft. Projekt je inspirovaný poezií ruského laureáta Nobelovy ceny Josifa Brodského, který strávil dlouhá léta v americkém exilu; oba performeři se zaměřili na podstatu jeho díla spočívající v evokaci subtilních pocitů, přiblížený „náhlým přílivem štěstí z vůně zmrzlých mořských řas“. Éterickou krásu a křehkost navíc umocňuje Brodským ražený přednes inspirovaný liturgickými zpěvy.
Pravým opakem téměř metafyzického projektu Defoorta a Roofthoofta bude produkce jiné belgické dvojice Bryssinck & Peeters. 22. 10. v Arše doslova ostrouhají a naporcují mrkev – Zanahoria. Inspirováni mimo jiné žánrem stand up comedy a dadaistickým kabaretem odhalí publiku do nejmenšího detailu nejen své nitro, ale i proces tvorby, včetně jejich hodně bujné fantazie. „Zanahoria je bláznivou oscilací mezi nadějným očekáváním a hlubokým zklamáním, mezi optimismem a zoufalstvím, mezi pravdou a fikcí a mezi tupostí reality a nezkaženou představivostí,“ přibližuje projekt Pavel Štorek.
Ryze ženská energie pak strhne všechny, kdo zavítají do Archy 20. 10. na nespoutanou produkci španělské tanečnice a performerky Sonii Gómez, jež přijede s podnětným projektem The Experiences with a Stranger Show / Zážitky s cizincem. Konceptuálně laděná show, s níž si tato umělkyně podmanila diváky na řadě evropských festivalů, bude mít na 4+4 dnech v pohybu obzvlášť atraktivní téma: Umělkyně si s mnohaměsíčním předstihem na základě komunikace skrze sociální sítě vybrala českého partnera, který si zvolil téma a identitu, jež má Goméz představovat v České republice. Sonia tentokrát „dostala“ identitu prostitutky.
Českým příspěvkem do programu jsou heavymetalová soap opera Wariot Ideal, pod kterou je podepsaný čtyřlístek Kalivoda - Procházka - Švejda – Beneš (22. 10., Alt@-Hala 30), či audiovizuální projekt Játady ty tam (18. 10., La Fabrika) srbsko-českého hudebního dua Dragana Stojčevského a Terezy Benešové a performera a light designéra Jana Beneše, „světlem zkoumající kvalitu tmy a hudbou kvalitu ticha.“ Půjde o premiérové uvedení, stejně jako v případě produkce dalšího osvědčeného tvůrčího týmu Jan Bárta – Halka Třešňáková a Milou Veling z Nizozemí. Ti divákům 20. 10. v La Fabrice pod názvem Tak přesně o ráji ... to není přiblíží, jak se v prostředí současné divadelní komunity buduje společenská a profesní image. Mnohé napoví již motto: "Chceš-li uspět, tvař se zdvořile, mile, soucitně se ptej na problémy, objímej se se všemi, ale nebuď přehnaně angažovaný. Buduj si svou elitní nedostupnou image!"
Ze Slovenska na 4+4 dny v pohybu zamíří nezávislá platforma P.A.T. se svou intimní tragédií M.H.L. věnovanou strhujícímu životnímu příběhu první slovenské profesionální režisérky Magdy Husákové-Lokvencové, manželky prezidenta normalizačního Československa Gustáva Husáka. V hlavní roli tohoto dokumentárního monodramatu / intimní tragédie se 17. 10. v La Fabrice představí všestranně (včetně teorie divadla) talentovaná Sláva Daubnerová. Představení je nominováno na ceny Dosky (inscenace roku a objev sezóny).
Co je pro mě, najdu v domě… na Národní 36
„Hledáme místa opuštěná, opomíjená, která nabízejí spektrum témat, a lze o nich uvažovat v různých rovinách. Cílem tohoto projektu je na místo upozornit, představit ho pražskému publiku. Pro letošní rok jsme našli krásnou funkcionalistickou budovu na Národní třídě, bývalý Dům uměleckého průmyslu, který postavil v roce 1936 architekt Oldřich Starý. Tento dům má velmi zajímavou historii, důležitou pro československý průmysl,“ líčí Denisa Václavová. Bývalé Ústředí lidové umělecké výroby poslouží nejen jako centrální bod festivalu, ale bude fungovat jako dočasná výstavní síň, kino, televizní studio i divadelní scéna. Na každý den je naplánováno několik akcí, přičemž některé výstavní projekty budou k vidění po celou dobu konání festivalu.
V původních skleněných vitrínách Krásné jizby bude například umístěna prezentace dvou mimopražských alternativních výstavních prostor, které jsou charakteristické svým géniem loci – galerie Vitrínky a galerie Na shledanou. Kurátoři Denisa Václavová a Krištof Kintera zde na výstavě s defétistickým názvem One Day You Will Lose It All představí práce tří desítek umělců, například Diany Winklerové, Silvie Milkové, Pavla Sterece či a Davida Bohma a Jiřího Franty, letos již podruhé nominovaných na cenu Jindřicha Chalupeckého. Celých osm dní budou moci návštěvníci zkoumat také instalaci Public Figures ceněného nizozemského videoartisty Erika Olofsena.
A oceňovat se letos bude i na samotném festivalu – v pátek 22. 10. se zde uskuteční slavnostní vyhlášení laureáta projektu Umělec má cenu pro rok 2011. Honorováni budou vítězové ankety o nejlepší samostatnou a skupinovou výstavu či nejlepší dílo za uplynulý rok a prostor se dostane i laureátům na letošní rok, dvojici fotografů Jasanský / Polák, kteří v průběhu večera vystoupí v hudební formaci známého výtvarného umělce Františka Skály „Finský barok“. Součástí akce je tematická výstava připravená iniciativou Umělec má cenu společně s kurátorem Pavlem Vančátem nazvaná My dva a čas, kde se představí umělci jako Jiří Thýn, Jan Merta, Aleksandra Vajd/Hynek Alt, Jan Turner, Lukáš Prokůpek a další.
Několik projektů navazuje na loňské úspěchy. Pokračování se dostane mezioborové konferenci Fórum budoucnosti, tentokrát ovšem s podtitulem Starost a soucit aneb ropná párty končí. Mezi známými a fundovanými hosty budou například novinářka Petra Procházková, bývalý ředitel festivalu Jeden svět Igor Blažević, dokumentarista Martin Mareček a další. Velké oblibě návštěvníků se těšily také komentované procházky, a proto nebudou chybět ani letos. V pondělí 18. 10. proběhnou prohlídky s výkladem v režii Václava Cílka a Rostislava Šváchy, 19. 10. se na okolí Národní 36 zaměří Zdeněk Lukeš, 21. 10. se na Posametovou Národní třídu soustředí Milena Sršňová a v pátek 22. 10. oživí životní styl avantgardy na příkladech Družstevní práce, Krásné jizby či Svazu čsl. díla historik umění Jan Rous. 23. 10. pak proběhne procházka s poslední nelikvidační ředitelkou ÚLUV Lenkou Žižkovou a trasu poslední tematické procházky „poskládají“ kurátoři a autoři výstavy One Day You Will Lose It All.
21. 10. se v ÚLUVu uskuteční ojedinělá přednáška My v Máji, v rámci níž se vůbec poprvé po mnoha desítkách let společně na veřejnosti sejdou tři významní architekti – John Eisler, Martin Rajniš a Miroslav Masák, aby během večera přiblížili jednu z nejvýraznějších staveb druhé poloviny 20. století v centru Prahy. Příznivce architektury potěší také přednáška Osamu Okamury na téma Dům bez střechy, okno do nebe.
Své site specific performance budou v rámci projektu Places of Act-Use Your Public Space v průběhu celého festivalu představovat soubory a performeři jako Ondřej David, VOSTO5, Divadlo Potoň, Philipp Schenker, Howard Lotker, Divadlo Home, Petr Borkovec a další.
V rámci programu zavzpomínáme i na minulost festivalu - 17. 10. bude v premiéře promítnut dokument Eriky Hníkové o 4+4+4 dnech v pohybu 2006, jež obsadily bývalou (a léta osiřelou) zubní polikliniku v Jungmannově ulici 21. Tak trochu oživením minulosti (nedávné) bude i 16. 10. „živá“ epizoda již neexistujícího pořadu Hotel Insomnia. Vedle toho se na festivalu představí také nový studijní programu DAMU Divadelní tvorba v netradičních prostorech, večer videoartu AVU nebo školicí program z oblasti mobility pro umělecké manažery Projekt SPACE.
Závěrečnou tečku za 15. ročníkem festivalu učiní neklasická módní přehlídka Koko - Passion Not Only For Fashion, na které se budou podílet například Petra Hauerová, Milesa a Ondřej Anděra, Veronika Kaciánová, Jakub Geisler a mnozí další.