Festival 4+4 dny v pohybu se letos vyrojí v ÚLUVu na Národní třídě
ÚLUV – čtyři písmena označující jeden ze dvou hlavních pilířů nadcházejícího festivalu 4+4 dny v pohybu. V objektu bývalého Ústředí lidové umělecké výroby (ÚLUV) na Národní třídě 36 se totiž od 15. do 24. října odehraje významná část programu 15. ročníku mezinárodního festivalu současného umění.
ÚLUV – čtyři písmena označující jeden ze dvou hlavních pilířů nadcházejícího festivalu 4+4 dny v pohybu. V objektu bývalého Ústředí lidové umělecké výroby (ÚLUV) na Národní třídě 36 se totiž od 15. do 24. října odehraje významná část programu 15. ročníku mezinárodního festivalu současného umění. Podstatná a zároveň zcela vypovídající o kontextu, přesazích i živelnosti současného umění, jež si nevystačí s dosavadní taxonomií a mnohdy omezujícím žánrovým zařazením. V prostorách bývalého ÚLUVu se budou zcela přirozeně prolínat a vzájemně doplňovat projekce, výstavy, site specific projekty, kabaret a tanec, videoart, ale také poezie, přednášky či nová média. A chybět nebudou ani akce věnované architektuře, vinoucí se letošní nabídkou podobně jako v loňském roce, kdy se festival 4+4 dny konal v objektu bývalého Federálního shromáždění.
Součástí programu se jako již každoročně stal site specific projekt Místa činu - akce vytvořená pro určité místo. „Hledáme místa opuštěná, opomíjená, která nabízejí spektrum témat, a lze o nich uvažovat v různých rovinách. Cílem tohoto projektu je na místo upozornit, představit ho pražskému publiku. Pro letošní rok jsme našli krásnou funkcionalistickou budovu na Národní třídě, bývalý Dům uměleckého průmyslu, který postavil v roce 1936 architekt Oldřich Starý. Tento dům má velmi zajímavou historii, důležitou pro československý průmysl,“ vysvětluje Denisa Václavová z občanského sdružení Čtyři dny, které je organizátorem festivalu. V rámci site specific projektu Místa činu se návštěvníkům představí progresivní tvůrci jako Krištof Kintera, Kateřina Šedá, Zbyněk Baladrán, Jiří Černický, Daniel Pitín nebo Eva Koťátková, nezřídka v jiných úlohách, než je kulturní publikum zvyklé.
Jedním z nosných pilířů letošních Míst činu bude skupinová výstava s příznačným názvem One Day You Will Lose It All. Pečlivě vybrané výtvory tří desítek domácích i zahraničních umělců svébytnými způsoby přetavují a materializují realitu do rozličných uměleckých forem. „Umělecká díla prezentovaná na výstavě One Day You Will Lose It All jsou důkazem toho, že zrcadlo je realitě nadále ostražitě nastaveno. Nevíme, jak to všechno skončí, a tak se ptáme. Momentálně neděláme nic jiného, než že vybíráme intuitivně taková díla, která různými způsoby reflektují aktuální stav reality – stav naší ropné párty,“ doplňuje Denisa Václavová, která je spolu s Krištofem Kinterou kurátorkou výstavy. Reflektovat současný svět se pokusí i pokračování loňské úspěšné mezioborové konference Fórum budoucnosti II, tentokrát s podtitulem Starost a soucit aneb ropná párty končí. Ve středu 20. října se bude nad dalším směřování společnosti v „bezfosilním“ období zamýšlet například novinářka Petra Procházková, známý novinář a lidsko-právní aktivista Igor Blažević, dokumentarista Martin Mareček a další.
Podrobný program a informace o vstupenkách na www.ctyridny.cz.
Bývalé Ústředí lidové umělecké výroby poslouží nejen jako centrální bod festivalu (opět s nepřehlédnutelným „Loser barem“ obhospodařovaným Jednotkou/Unit), ale i jako dočasná výstavní síň, kino, televizní studio i divadelní scéna. Na každý den je naplánováno několik akcí, přičemž některé výstavní projekty budou k vidění po celou dobu konání festivalu. Kupříkladu místy až hypnotická videoartová instalace nizozemského autora Erika Olofsena – Public Figures představující nekonečný záběr na osoby stojící na nástupišti, nebo již zmiňovaná skupinová výstava One Day You Will Lose It All. Ta bude návštěvníkům klást prostřednictvím děl autorů mladé i střední generace palčivé otázky (ostatně i jako mnoho dalších akcí na programu 4+4 dnů v pohybu): Začíná se zřetelně projevovat nutnost měnit budoucnost, nebo život kolem nás spíš vypadá, že se nic nezmění? Jakým způsobem žít, aby to co po nás zůstane, mohli užít ti, co přijdou po nás? A jaký bude na konci náš osobní příběh? Napadají nás tyto myšlenky jen proto, že jsme v druhé půlce života, anebo se skutečně něco děje? Odpovědi nabídnou například Anetta Mona Chisa + Lucie Tkáčová, Václav Girsa, Jiří Petrbok, Martin Zet, Dominik Lang,Dušan Záhoranský, a v neposlední řadě David Bohm a Jiří Franta, letos již podruhé nominovaní na cenu Jindřicha Chalupeckého.
Jiný průlet současnou uměleckou scénou nabídne kurátor Pavel Vančát ve spolupráci s projektem Umělec má cenu, určeným autorům nad 35 let. Právě na festivalu 4+4 dny v pohybu budou 22. října honorováni vítězové ankety o nejlepší samostatnou a skupinovou výstavu, proběhne vyhlášení nejlepšího díla za uplynulý rok, setkání s porotou a finalisty. V rámci večera vystoupí hudební formace známého výtvarného umělce Františka Skály „Finský barok“ složená z laureátů Lukáše Jasanského a Martina Poláka.
O část programové náplně na Národní 36 se postarají rovněž divadelníci, hudebníci a filmaři. Během osmi dnů se před návštěvníky vystřídají například soubory a site-performeři jako Ondřej David, VOSTO5, Divadlo Potoň, Philipp Schenker, Howard Lotker, Alex Komlosi, Curt Matthew, Dorka Bouzková, Daniela Voráčková a další. Básník a překladatel Petr Borkovec zde například v sobotu 23. října představí básně a prózu o výšivkách, české krajině a lidovém duchu jako reakci na bývalé sídlo Krásné jizby a Družstevní práce v ÚLUVu. 17. října od 19.30 pak bude v premiéře promítnut dokument známé režisérky Eriky Hníkové o 4+4+4 dnech v pohybu 2006, jež obsadily bývalou (a léta osiřelou) zubní polikliniku v Jungmannově ulici 21.
Vedle prezentace nového studijního programu DAMU Divadelní tvorba v netradičních prostorech, večeru videoartu AVU nebo školicího programu z oblasti mobility pro umělecké manažery Projekt SPACE ozvláštní ÚLUV další unikátní akce. V sobotu 16. října bude přímo letošní festivalové centrum svědkem zmrtvýchvstání Hotel Insomnia. Na jeden jediný večer se naživo vrátí mistři televizní zábavy.
Architektonickou linii festivalu naznačí přednášky a komentované exkurze pod kuratelou významných teoretiků a historiků architektury, stejně jako praktikujících tvůrců. Známý architekt a publicista Osamu Okamura přednese příspěvek na téma Dům bez střechy, okno do nebe, den na to, proběhnou prohlídky s výkladem v režii Václava Cílka a Rostislava Šváchy, 19. října se na okolí Národní 36 zaměří Zdeněk Lukeš, 21. října se na Posametovou Národní třídu zaměří Milena Sršňová a v pátek 22. října oživí životní styl avantgardy na příkladech Družstevní práce, Krásné jizby či Svazu čsl. díla historik umění Jan Rous. 23. října pak proběhne procházka s poslední nelikvidační ředitelkou ÚLUV Lenkou Žižkovou a úloh průvodců na poslední z komentovaných prohlídek se ujmou autoři a kurátoři výstavy One Day You Will Lose It All.
Za unikátní lze směle označit program 21. října. Od 19.30 začne v ÚLUVu pořad My v Máji, v rámci nějž se vůbec poprvé po mnoha desítkách let společně na veřejnosti sejdou tři významní architekti – John Eisler, Martin Rajniš a Miroslav Masák, aby během večera přiblížili jednu z nejvýraznějších staveb druhé poloviny 20. století v centru Prahy.
Příslovečnou závěrečnou tečku za celým festivalem udělá neklasická módní přehlídka Koko - Passion Not Only For Fashion, na které se budou podílet například Petra Hauerová, Milesa a Ondřej Anděra, Veronika Kaciánová, Jakub Geisler a mnozí další.